Μολιέρος (Molière)

«Ο κατά φαντασίαν ασθενής» (1673)

Μολιέρος (Molière)

«Ο Ταρτούφος» (1664)

Μολιέρος (Molière)

«Ο αρχοντοχωριάτης» (1670)

Ουίλλιαμ Σαίξπηρ

«Όνειρο Θερινής Νυκτός»

Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα

«Ματωμένος Γάμος»

Αντουάν Ντε Σαιντ- Εξυπερύ

«Ο μικρός πρίγκηπας»

Αντόν Τσέχωφ

«Ένας αριθμός»

Ντάριο Φο

«Ο τυχαίος θάνατος ενός Αναρχικού»

Ευγένιος Ιονέσκο

«Ρινόκερος»

Μπέρτολτ Μπρεχτ

«Αν οι καρχαρίες ήταν άνθρωποι»

722 Ποιητές - 8.171 Ποιήματα

Επιλογή της εβδομάδας..

Οδυσσέας Ελύτης, «Το Μονόγραμμα»

Θά πενθώ πάντα -- μ’ακούς; -- γιά σένα, μόνος, στόν Παράδεισο Ι Θά γυρίσει αλλού τίς χαρακιές  Τής παλάμης, η Μοίρα, σάν κλειδούχο...

Ευγένιος Ντελακρουά (Eugène Delacroix), «Η Σφαγή της Χίου»

Ένας πίνακας μεγάλων διαστάσεων, (4,19 μέτρα ύψος επί 3,54) ο οποίος σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου και αφηγείται με τον δικό του τρόπο τη σφαγή και τα πάθη ενός υπόδουλου έθνους. Ο Ευγένιος Ντελακρουά θα παρουσιάσει το 1824 τη Σφαγή της Χίου, αφού πρώτα είχε εμπνευστεί από τη σφαγή χιλιάδων Ελλήνων της Χίου από τους  Οθωμανούς, η οποία είχε πραγματοποιηθεί δύο χρόνια νωρίτερα ως αντίποινα για τον ξεσηκωμό τους. Ο συγκεκριμένος πίνακας, αγοράστηκε από την Γαλλική κυβέρνηση για 6.000 νομίσματα και παρακάτω παρουσιάζουμε την ιστορία του. Ο Ευγένιος Ντελακρουά χρειάστηκε 6 μήνες για να ολοκληρώσει το έργο του.

Η γνωριμία με τον Ολιβιέ Βουτιέ

Βρισκόμαστε στις 12 Ιανουαρίου του 1824. Ο γνωστός ζωγράφος γνωρίζει τον συνταγματάρχη Ολιβιέ Βουτιέ, έναν υποστηρικτή του Ελληνικού ζητήματος. Ο Βουτιέ θα διηγηθεί στον Ντελακρουά με λεπτομέρειες, ιστορίες από τον πόλεμο στην Ελλάδα. Εντυπωσιασμένος απ’ όσα άκουσε, ο Ντελακρουά ξεκινάει να δουλεύει τον πίνακά του την ίδια ακριβώς ημέρα ξεκινώντας παράλληλα μια σειρά από μελέτες εκ του φυσικού. Οι συνεχείς επισκέψεις στο Μουσείο του Λού­βρου, τον βοήθησαν να κατανοήσει, να αναλύσει και να εμπνευστεί από τον Ρούμπενς, τον Βελάσκεθ, τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Αντρέα ντελ Σάρτο, ενισχύοντας όλο και περισσότερο τη φαντασία του καλλιτέχνη.

Η Σφαγή της Χίου, δου­λεύτηκε σύμφωνα με τις προδιαγραφές ενός ιστορικού πίνακα, μεγάλου μεγέθους. Μάλιστα, οι κριτικοί τέχνης εντόπισαν επίσης μια αναφορά στην «Επίσκεψη του Ναπολέοντος» στο Σανατόριο του Τζάφα του Γκρο, ως προς την ανακατασκευή των κοστουμιών και την πλαστική απόδοση των γυμνών σωμάτων. Ο Ντελακρουά, συνεπαρμένος από «μια δημιουργική μέθη», χρειάστηκε έξι μήνες για να ολοκληρώσει το έργο του, φροντίζοντας παράλληλα με τεράστια προσοχή, την απεικόνιση της κάθε μορφής, πολλές φορές ξανασχεδιάζοντάς την από την αρχή.

Μία από τις πιο συγκινητικές σκηνές, είναι εκείνη της μητέρας με το μωρό που προσπαθεί να αρπάξει το στήθος της, σκηνή παρμένη από μια μαρτυρία του βιβλίου του Βουτιέ. 
 
Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2009, ένα αντίγραφο του πίνακα εκτέθηκε στο τοπικό Βυζαντινό μουσείο της Χίου, αλλά αποσύρθηκε σχεδόν αμέσως στο πλαίσιο της βελτίωσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Η απομάκρυνση είχε προκαλέσει αντιδράσεις. Το πιθανότερο είναι ο πίνακας να βρίσκεται ακόμα αποθηκευμένος στο Οσμανίε Τζαμί, που ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού και στην 3η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, στην περιοχή του Φραγκομαχαλή. πηγή
~
Ευγένιος Ντελακρουά: Ο καλλιτέχνης της ελληνικής επανάστασης
~
Ευγένιος Ντελακρουά: Ο ρομαντικός επαναστάτης που ύμνησε την Ελλάδα όσο λίγοι
~ 
Η Σφαγή της Χίου 
(Scène des massacres de Scio)
Δημιουργός: Ευγένιος Ντελακρουά
Έτος δημιουργίας: 1824
Είδος: Ελαιογραφία σε καμβά
Ύψος: 419 εκατοστά
Πλάτος: 354 εκατοστά
Πόλη: Παρίσι
Μουσείο: Μουσείο του Λούβρου

Αντώνης Σαμαράκης (1919-2003)

«Το άγγελμα της ημέρας»

Μην πεις ποτέ σου: «Είναι αργά!» κι αν χαμηλά έχεις πέσει. κι αν λύπη τώρα σε τρυγά κι έχεις βαθιά πονέσει.

Κι αν όλα μοιάζουν σκοτεινά κι έρημος έχεις μείνει. μην πεις ποτέ σου: «Είναι αργά!» -τ' ακούς;- ό,τι  κι αν γίνει

Ο Μικρός Πρίγκιπας: «Αντίο», είπε η αλεπού. «Να το μυστικό μου. Είναι πολύ απλό: Μόνο με την καρδιά βλέπεις αληθινά. Την ουσία δεν τη βλέπουν τα μάτια»

𝓜πάμπης 𝓚υριακίδης