Το λιβάδι που σμίξαμε
το στέρνο καλοκαίρι
- σα μας έκαιε του πόθου μας
το βαθύ μεσημέρι –
του χειμώνα το πνίξανε
οι βροχές, τ' αγριοκαίρι,
και βαλτόνερ' ανάδευε
κύμα κύμα τ' αγέρι.
Όμως άξαφνα σήμερα,
ξεχασμένη μου φίλη,
το λιβάδι ολοστέγνωτο
με καλούσε, μου εμίλει.
Μαργαρίτες γελούσανε
στο μαρτιάτικο δείλι,
και πικρά μου νοστάλγησα
τα χαμένα σου χείλη.
~
από τη συλλογή Ύμνοι» (1921)
το στέρνο καλοκαίρι
- σα μας έκαιε του πόθου μας
το βαθύ μεσημέρι –
του χειμώνα το πνίξανε
οι βροχές, τ' αγριοκαίρι,
και βαλτόνερ' ανάδευε
κύμα κύμα τ' αγέρι.
Όμως άξαφνα σήμερα,
ξεχασμένη μου φίλη,
το λιβάδι ολοστέγνωτο
με καλούσε, μου εμίλει.
Μαργαρίτες γελούσανε
στο μαρτιάτικο δείλι,
και πικρά μου νοστάλγησα
τα χαμένα σου χείλη.
~
από τη συλλογή Ύμνοι» (1921)
Ο Ρήγας Γκόλφης (1886-1958), λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Δημήτρη Δημητριάδη, γεννήθηκε στο Μεσολόγγι. Ο πατέρας του καταγόταν από το Καρπενήσι και η μητέρα του από την οικογένεια Δροσίνη, που συγγένευε με την οικογένεια Παλαμά. Μετά τις εγκύκλιες σπουδές στην πατρίδα του, σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ακολούθησε το επάγγελμα του συμβολαιογράφου. Το 1909 τύπωσε την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Τραγούδια του Απρίλη» και ακολούθησαν οι συλλογές: «Ύμνοι» (1921), «Στο Γύρισμα της Ρίμας» (1921), «Λυρικά Χρώματα» (1930) και «Τετράμερα» (1952). Το 1935 κυκλοφόρησε ο τόμος «Φαντασία και Ποίηση» με κείμενα από το κριτικό του έργου και το 1954 η συλλογή διηγημάτων «Η επιφάνεια και το βάθος». Ο Γκόλφης υπήρξε από τους στενούς συνεργάτες του περιοδικού Ο Νουμάς, του μαχητικού οργάνου για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας, και βρισκόταν σε άμεση επαφή με τους κοινωνικούς αγώνες στη χώρα μας και την ενθάρρυνση των σοσιαλιστικών ιδεών. Το θεατρικό του έργο Ο Γήταυρος, που δημοσιεύτηκε σε τρεις συνέχειες στο λογοτεχνικό περιοδικό Νουμάς (7, 14, 21 Δεκεμβρίου του 1908) θεωρείται ένα από πρώτα λογοτεχνικά έργα με σοσιαλιστικό προσανατολισμό. Ο Ρήγας Γκόλφης μετέφρασε και δημοσίευσε στην εφημερίδα «Εργάτης του Βόλου», τον Ύμνο της 2ας Διεθνούς (1871), του Γάλλου επαναστάτη Ευγένιου Ποττιέ. Εκτός του «Νουμά», υπήρξε συνεργάτης πολλών αθηναϊκών περιοδικών, δημοσιεύοντας ποιήματα, διηγήματα και κριτικές, με διάφορα ψευδώνυμα.
Πέθανε στην Αθήνα στις 2 Ιανουαρίου του 1958, σε ηλικία 72 ετών.
Βιβλιογραφία/Εργογραφία
~
ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΓΚΟΛΦΗΣ: «ΠΟΙΗΜΑΤΑ» ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ: Δεν προσέχτηκε αρκετά η περίπτωση του Ρήγα Γκόλφη, γνωστού ποιητή και κριτικού στον καιρό του, απ' τους υπέρμαχους του δημοτικισμού κι απ' τους βασικότερους συνεργάτες του περιοδικού «Ο Νουμάς». Δεν προσέχτηκε και δεν μελετήθηκε όπως και όσο θα 'πρεπε, ίσως γιατί συνδέθηκε πάρα πολύ με τη συμμετοχή και τη δράση του στους αγώνες του «Νουμά», ίσως γιατί και στη μετέπειτα πορεία του δεν ξεχώρισε τόσο έντονα όσο στα 20 πρώτα χρόνια της ποιητικής σταδιοδρομίας του οπότε και «Ο Νουμάς» βρισκόταν στην ακμή του. Τον συνδέσανε μ' αυτήν την περίοδο και με τα χαρακτηριστικά ορισμένων άλλων συνοδοιπόρων του και τον άφησαν να λησμονηθεί. Εξάλλου, καθυστερημένα κάπως στάθηκε ανάμεσα στους παλιούς, όταν εκείνοι είχαν διαμορφωθεί, και διστακτικά πάλι ακολούθησε τους νεότερούς του, όταν στο μεταξύ οι καιροί είχαν αλλάξει, μολονότι είχε εκδηλώσει απ' το δεύτερο ήδη ποιητικό βιβλίο του φανερές ανανεωτικές τάσεις. Αλλά δεν έμεινε ούτε στην παλιά παράδοση ούτε προχώρησε πιο πολύ στην ανανεωμένη με τους νεότερους. Γι' αυτό κι αποτελεί τελικά μια φυσιογνωμία από κείνες που στέκουν στα ενδιάμεσα στις ιστορίες της λογοτεχνίας και μια περίπτωση ποιητή που δεν ήρθε και δεν έφυγε στον καιρό του.
~
ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΓΚΟΛΦΗΣ: «ΠΟΙΗΜΑΤΑ» ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ: Δεν προσέχτηκε αρκετά η περίπτωση του Ρήγα Γκόλφη, γνωστού ποιητή και κριτικού στον καιρό του, απ' τους υπέρμαχους του δημοτικισμού κι απ' τους βασικότερους συνεργάτες του περιοδικού «Ο Νουμάς». Δεν προσέχτηκε και δεν μελετήθηκε όπως και όσο θα 'πρεπε, ίσως γιατί συνδέθηκε πάρα πολύ με τη συμμετοχή και τη δράση του στους αγώνες του «Νουμά», ίσως γιατί και στη μετέπειτα πορεία του δεν ξεχώρισε τόσο έντονα όσο στα 20 πρώτα χρόνια της ποιητικής σταδιοδρομίας του οπότε και «Ο Νουμάς» βρισκόταν στην ακμή του. Τον συνδέσανε μ' αυτήν την περίοδο και με τα χαρακτηριστικά ορισμένων άλλων συνοδοιπόρων του και τον άφησαν να λησμονηθεί. Εξάλλου, καθυστερημένα κάπως στάθηκε ανάμεσα στους παλιούς, όταν εκείνοι είχαν διαμορφωθεί, και διστακτικά πάλι ακολούθησε τους νεότερούς του, όταν στο μεταξύ οι καιροί είχαν αλλάξει, μολονότι είχε εκδηλώσει απ' το δεύτερο ήδη ποιητικό βιβλίο του φανερές ανανεωτικές τάσεις. Αλλά δεν έμεινε ούτε στην παλιά παράδοση ούτε προχώρησε πιο πολύ στην ανανεωμένη με τους νεότερους. Γι' αυτό κι αποτελεί τελικά μια φυσιογνωμία από κείνες που στέκουν στα ενδιάμεσα στις ιστορίες της λογοτεχνίας και μια περίπτωση ποιητή που δεν ήρθε και δεν έφυγε στον καιρό του.