Μολιέρος (Molière)

«Ο κατά φαντασίαν ασθενής» (1673)

722 Ποιητές - 8.171 Ποιήματα

Επιλογή της εβδομάδας..

Οδυσσέας Ελύτης, «Το Μονόγραμμα»

Θά πενθώ πάντα -- μ’ακούς; -- γιά σένα, μόνος, στόν Παράδεισο Ι Θά γυρίσει αλλού τίς χαρακιές  Τής παλάμης, η Μοίρα, σάν κλειδούχο...

Ιουλίτα Ηλιοπούλου, «Ο ήχος του βλέμματος»

Ὁ σάκκος μὲ τὰ αἰνίγματα ἄδειασε μὰ βαραίνει, ἀκόμη.

Ὅσο πιὸ γρήγορα κι ἂν τρέχουμε πάντα θὰ φτάνει ὁρατὸ σὲ μᾶς τὸ παρελθὸν τῶν πραγμάτων. Μέσα στὶς διαφορετικὲς πυκνότητες τοῦ κενοῦ τὸ φῶς ταξιδεύει, μετράει τὸν χρόνο, μᾶς βάζει ν᾿ ἀνταλλάσσουμε ἀκαριαῖες εἰκόνες τῆς ἱστορίας μας.

Μιὰ ἀτελεύτητη διαδοχὴ ἀποσπασμένων εἰδώλων ποὺ ἐμφανίζουν τὶς ὄψεις τους σταματημένες λές - γιὰ μιὰν ἀπειροελάχιστη στιγμή - στὴν ἔκφραση ποὺ τοὺς ἔδωσε ὁ ἄγνωστος περιβάλλων τους ἦχος.

Ἕνα μυστικὸ παιγνίδι συλλαβῶν φέρνει κοντὰ μακρινὲς αἰσθήσεις. Ἀπὸ τὴν ἴδια ρίζα ἀλλότροπα λουλούδια χαίρονται νὰ κόβουν σὲ περίτεχνα κομμάτια τὸν αἰθέρα καὶ ἀπὸ τὸν σὰν ἐξωτικὸ -bhā, τά: φατός, φαμὶ (φαμί) ἀλλὰ καὶ τά: φαίνεσθαι, φαίνω ὑψώνουν τοὺς κλώνους τους.

Ἕνας ἄλλος τρόπος νὰ προφέρεις τὸ φῶς ἡ φωνή: Νὰ ἐμφανίζεις ἀπὸ κύματα ἀνέμου ἀόρατου, ποὺ μόνον παλμογράφοι μποροῦν νὰ συλλάβουν, τὶς μικροσκοπικὲς κινήσεις τῶν χορδῶν, τὶς λεπτότατες διαθέσεις τῶν αἰσθημάτων, τὸν κάθε φορὰ ἀλλιώτικο τόνο μιᾶς σὰν ἀνεξερεύνητης περιοχῆς τῆς ψυχῆς;

Ἡ ἐπίσκεψη τοῦ φωτὸς γράφει· πολλὲς νοητὲς γραμμές, φωτεινὲς συναντήσεις στὴν ἀχαλίνωτη κίνηση τῶν χρωμάτων μιᾶς σκέψης, μιᾶς λέξης στὴν πλατιὰ ἐπιφάνεια. Ἡ χροιὰ τῆς φωνῆς γίνεται ὁ χρώς, τὸ δέρμα τῆς εἰκόνας. Μιὰ περιχαρακωμένη στ᾿ ἀσπρόμαυρα ὅρια τῆς πραγματικότητάς μᾶς κοιτᾶ μὲ τὸν ἀνάκουστο ἦχο τοῦ βλέμματός της.

Δὲν σωπαίνει τέτοια σιωπή.

Ἕνας λανθάνων ἦχος ὑποκυμαίνεται μέσα καὶ κάτω ἀπ᾿ τὴν ἡσυχία, ὅπως μέσα στοὺς χαμογελαστοὺς ἥλιους τῶν παιδιῶν δὲν ξεχνᾶ ἀνὰ πέντε λεπτὰ νὰ πάλλεται αὐτὸς ὁ ἥλιος ποὺ μᾶς φωτίζει, τεράστιος· πίσω ἀπ᾿ τὸ μαῦρο χαρτὶ τῆς νύχτας.

Ἕνας πλάνητας ἦχος ποὺ θὰ τὸν ἐμφανίσει κάποτε σὰν ἀπὸ μιὰν «ἠχοπαθῆ» ταινία τὸ φῶς, ἀρμόζοντας τὰ πολλὰ δεδομένα τῶν ἀποχρώσεων καὶ τοῦ ὕψους τῶν φθόγγων. Ἕνας ἦχος καὶ μὲ τὴν μελωδία καὶ μὲ τὴν τονικότητά του σὰν ἕνα εἶδος γραφικῆς μουσικῆς θὰ ἀνοίξει τὰ κρυφὰ χαρτιὰ τῆς εἰκόνας: Ἕνας ἦχος...

Ὁ ἦχος τοῦ βλέμματος· ἡ χαμένη παιδικὴ φωνή· ἡ ἀπόλυτη τρυφερότητα.

πηγή

Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Βυζαντινή και Νεοελληνική Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και θέατρο στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών. Γράφει ποίηση, δοκίμια και παραμύθια. Mελετά το έργο του Οδυσσέα Ελύτη και έχει πραγματοποιήσει πολλές ομιλίες γι' αυτό. Επίσης, επιμελείται εκδόσεις βιβλίων. Επί δεκατρία χρόνια συνεργάστηκε με την Ορχήστρα των Χρωμάτων και το Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη στη δημιουργία προγραμμάτων λόγου και μουσικής. Με τον Σπύρο Σακκά και τον Γιώργο Κουρουπό παρουσιάζουν μουσικά προγράμματα βασισμένα στην ποίηση. Ένα από αυτά, αφιερωμένο στην ποίηση του Ελύτη, κυκλοφόρησε σε CD-βιβλίο με τίτλο "Με το λύχνο του άστρου" (εκδ. "ύψιλον/βιβλία"). Τίτλοι βιβλίων: Percy Bysshe Shelley Υπεράσπιση της ποίησης Μετάφραση (1996). Καλούς ενιαυτούς Μάρκο (1987). Δίγαμμα (1992). Ευχήν Οδυσσεί (1997). Από το ένα στο δύο (2000). 11 τόποι για 1 καλοκαίρι (2006). Τι ζητάει ο Ζήνων; (2007). Η κούκλα (2008). Η Πράσινη Σκουφίτσα Παραμύθι (2008).  Οδυσσέας Ελύτης: Ο ναυτίλος του αιώνα (2011). Το σπίτι (2012). Αναζητώντας τη δέκατη τέταρτη ομορφιά Δοκίμια για τον Οδυσσέα Ελύτη (2014). Ιοκάστη (2015). Τίμος ο Αθηναίος (2015). Μα πότε θα φτάσει αυτός ο Μάγος; (2017). Το ψηφιδωτό της νύχτας (2018)


Αντώνης Σαμαράκης (1919-2003)

«Το άγγελμα της ημέρας»

Μην πεις ποτέ σου: «Είναι αργά!» κι αν χαμηλά έχεις πέσει. κι αν λύπη τώρα σε τρυγά κι έχεις βαθιά πονέσει.

Κι αν όλα μοιάζουν σκοτεινά κι έρημος έχεις μείνει. μην πεις ποτέ σου: «Είναι αργά!» -τ' ακούς;- ό,τι  κι αν γίνει

Ο Μικρός Πρίγκιπας: «Αντίο», είπε η αλεπού. «Να το μυστικό μου. Είναι πολύ απλό: Μόνο με την καρδιά βλέπεις αληθινά. Την ουσία δεν τη βλέπουν τα μάτια»

𝓜πάμπης 𝓚υριακίδης