…Και συνήθως τα πράγματα που κράτησες στα χέρια σου
χάνονταν μυστηριωδώς: σα να ‘σουν κάπου αλλού την ώρα
που τα χρησιμοποιούσες
Ίσως γι’ αυτό οι αποτυχίες σου δε σε πλήγωσαν ποτέ,
αφού βέβαια την ώρα που αποτύχαινες
εσύ δεν ήσουν εδώ. Πού ήσουν λοιπόν;
Και γιατί γύρισες;
χάνονταν μυστηριωδώς: σα να ‘σουν κάπου αλλού την ώρα
που τα χρησιμοποιούσες
Ίσως γι’ αυτό οι αποτυχίες σου δε σε πλήγωσαν ποτέ,
αφού βέβαια την ώρα που αποτύχαινες
εσύ δεν ήσουν εδώ. Πού ήσουν λοιπόν;
Και γιατί γύρισες;
…
Λοιπόν, τι κάνουμε εδώ και πότε θ’ αλλάξει ο κόσμος,
γιατί όπως όλοι μας
έζησα κι εγώ αφηρημένα – βέβαια αγάπησα
τα ιδανικά της ανθρωπότητας
αλλά τα πουλιά πετούσαν πιο πέρα
(κι αλήθεια κάποτε παιδιά
αφήναμε στη μέση τις υπερπόντιες εκστρατείες μας
για ν’ ανεβάσουμε ένα άρρωστο πουλί στο δέντρο)
και τις νύχτες σχεδίαζα έκτακτα δρομολόγια τρένων
για κείνους που άργησαν
ή ονειρευόμουν να ζήσω υπέροχα, απερίσπαστος από
προσωπικές ευδαιμονίες
και στάθηκα πάντα ανυπεράσπιστος μπροστά στους άλλους
όπως οι νεκροί
έτσι έμαθα τι θα πει αιωνιότητα
Τώρα ανεβαίνω σε μια άμαξα απ΄αυτές που διασχίζουν
τον ύπνο μου
και δραπετεύω. Θα με ξαναβρείτε στα ωραιότερα ποιήματα
του άλλου αιώνα
να νοσταλγώ τον θεό.
…
Κι αγάπησα τις λέξεις που με ταπείνωσαν γιατί με
ανακαλούσαν σε μιαν άλλη παιδικότητα.
Α, έχασα τις μέρες μου
αναζητώντας τη ζωή μου
Ο Τάσος Λειβαδίτης (Αθήνα, 1922, - Αθήνα, 1988) ήταν γιος του Λύσανδρου
Λειβαδίτη και της Βασιλικής Κοντοπούλου. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του
Πανεπιστημίου Αθηνών, όμως τον κέρδισε η λογοτεχνία και συγκεκριμένα η
ποίηση. Τις σπουδές του διέκοψαν η γερμανική κατοχή και η συνακόλουθη
ένταξή του στην Αντίσταση και στράτευσή του στην ΕΠΟΝ. Κατά τη διάρκεια
της κατοχής πέθανε ο κατεστραμμένος οικονομικά πατέρας του και το 1951,
ενώ ο ποιητής ήταν εξορισμένος στη Μακρόνησο, η μητέρα του. Είχε τέσσερα
μεγαλύτερα αδέρφια, μια αδερφή και τρεις αδερφούς. Στα 1943, εν μέσω
της Κατοχής, αποτέλεσε ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Νέων Ελλήνων
Λογοτεχνών. Ανέπτυξε έντονη πολιτική δραστηριότητα στον χώρο της
αριστεράς. Τον αποκάλεσαν «Ποιητή του Έρωτα και της Επανάστασης». Το
1946 παντρεύτηκε τη Μαρία Στούπα, παιδική του φίλη και πολύτιμη σύντροφο
σε ολόκληρη τη ζωή του. Την ίδια χρονιά πραγματοποίησε και την πρώτη
του εμφάνιση στη λογοτεχνία με τη δημοσίευση του ποιήματός του Το
τραγούδι του Χατζηδημήτρη στο περιοδικό Ελεύθερα Γράμματα. Το 1947
συνεργάστηκε στην έκδοση του περιοδικού Θεμέλιο. Την τετραετία 1948-1952
εξορίστηκε στο Μούδρο, τον Άη- Στράτη και τη Μακρόνησο μαζί με άλλους
αριστερούς καλλιτέχνες και διανοούμενος, όπως ο Γιάννης Ρίτσος, ο Άρης
Αλεξάνδρου, ο Μάνος Κατράκης και πολλοί άλλοι και συνέχισε να γράφει
ποιήματα. Το 1952 σημειώθηκαν οι εκδόσεις των έργων του Μάχη στην άκρη
της νύχτας και Αυτό το αστέρι είναι για όλους μας. Τρία χρόνια αργότερα
οδηγήθηκε σε δίκη στο Πενταμελές Εφετείο με αφορμή την ποιητική συλλογή
του Φυσάει στα σταυροδρόμια του κόσμου και αθωώθηκε πανηγυρικά. Σταθμό
στην ποιητική του διαδρομή και σχηματικό ορόσημο της πορείας του προς τη
δεύτερη, εσωτερικότερη και υπαρξιακής αγωνίας, φάση της δημιουργίας του
αποτέλεσε κατά τους θεωρητικούς της λογοτεχνίας το βιβλίο του Οι
γυναίκες με τ’ αλογίσια μάτια (1958). Το 1986 εξέδωσε τη συλλογή του
Βιολέτες για μια εποχή που θεωρήθηκε ως το κύκνειο άσμα του. Μετά το
θάνατό του εκδόθηκαν χειρόγραφα ανέκδοτα ποιήματά του με τον τίτλο
Χειρόγραφα του Φθινοπώρου. Τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο ποίησης στο
Παγκόσμιο Φεστιβάλ Νεολαίας στη Βαρσοβία (1953 για τη συλλογή του Φυσάει
στα σταυροδρόμια του κόσμου), το πρώτο βραβείο ποίησης του Δήμου
Αθηναίων (1957 για τη συλλογή του Συμφωνία αρ.Ι), το Β΄ Κρατικό Βραβείο
Ποίησης (1976 για τη συλλογή Βιολί για μονόχειρα), το Α΄ Κρατικό Βραβείο
Ποίησης (1979 για το Εγχειρίδιο ευθανασίας). Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της
Εταιρείας Συγγραφέων. Στίχοι του μελοποιήθηκαν από το Μίκη Θεοδωράκη, το
Μάνο Λοΐζο, το Γιώργο Τσαγγάρη και άλλους έλληνες συνθέτες. Η ποίηση
του Τάσου Λειβαδίτη κυριαρχείται από την σπαρακτική υπαρξιακή του
αγωνία, η οποία εκδηλώνεται αρχικά ως έκφραση τρυφερότητας και συμπόνιας
στα πλαίσια του αισιόδοξου σοσιαλιστικού ρεαλισμού και στη δεύτερη φάση
του έργου του ως εσωτερική αναδίπλωση και αναζήτηση του νοήματος της
ζωής στο παρελθόν μετά από τη διάψευση των προσδοκιών και την προδοσία
του καλλιτέχνη ως αγωνιστή για έναν καλύτερο κόσμο. [βιογραφία]