Την εποχή που η ροκ είχε εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο, στην Ελλάδα την δεκαετία του 1950-1960 άρχιζαν να εμφανίζονται τα πρώτα ελληνικά ροκ συγκροτήματα κυρίως στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
Την ίδια εποχή σε πολλές γειτονίες της Ελλάδας διοργανώνονταν πάρτι και η νεολαία χόρευε σε ρυθμούς του χάλυ γκάλυ, μπλουζ, τσα τσα, ροκ εντ ρολ.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 εμφανίζονται τα περισσότερα ροκ συγκροτήματα. Το 1962 δημιουργείται το συγκρότημα Forminx µε τον Βαγγέλη Παπαθανασίου που έκανε μεγάλη επιτυχία και στο εξωτερικό. Ανάμεσα στα αξιολογότερα συγκροτήματα της εποχής ήταν και οι Idols, οι Olympians, οι MGC, οι Blue Birds, οι The Charms, οι Teenagers, οι Vikinks.
Στη δεκαετία του 1970 το ελληνικό ροκ κορυφώθηκε. Η χούντα και η λογοκρισία δεν σταμάτησε την εξέλιξη της ελληνικής ροκ μουσικής. Επηρεασμένοι από το φεστιβάλ του Woodstock δημιουργούνται νέα συγκροτήματα µε νέο στυλ εμφάνισης. Τότε δημιουργούνται οι Socrates µε ίσως τον καλύτερο Έλληνα κιθαρίστα, τον Νίκο Σπαθά. Στην συνέχεια δημιουργούνται οι Πελομα Μποκιού µε τον Βλάσση Μπονάτσο, οι Νοστράδαμος, οι Poll, οι Σπυριδούλα και πολλοί άλλοι. Ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της εποχής ήταν ο Παύλος Σιδηρόπουλος, ο οποίος κατόρθωσε να συγχωνεύσει τη ροκ µε το ελληνικό στοιχείο, έτσι δημιούργησε το γκρουπ Σπυριδούλα και ηχογραφεί τον σημαντικότερο ίσως δίσκο της ελληνικής ροκ, με τίτλο “ΦΛΟΥ”.
Ένας ακόμη σημαντικός καλλιτέχνης της ελληνικής ροκ μουσικής που ένωσε την ροκ µε το ελληνικό στοιχείο ήταν ο Νικόλας Άσιμος και ο Διονύσης Σαββόπουλος. Η πορεία της ελληνικής μουσικής συνεχίστηκε µε Φατμέ, Τζίμη Πανούση, Γιάννη Γιοκαρίνη. Την εποχή εκείνη άρχισαν να δημιουργούνται και τα πρώτα punk συγκροτήματα.
Στις αρχές του 1980 υπάρχει μουσικός εμπλουτισμός, καθώς όλο και περισσότερες µπάντες ανθίζουν, παρά την εκτεταμένη λογοκρισία σχετικά µε τις μορφές της τέχνης που κατά τα επόμενα χρόνια σταδιακά σταματούσε. Ένα παράδειγμα αυτής της εποχής ήταν οι ”Μουσικές Ταξιαρχίες” µε τον Τζίμη Πανούση. Το περιεχόμενο της μπάντας είχε χιουμοριστική και ελαφρά σατιρική διάθεση. Το συγκρότημα έπαιζε μουσική µε πλούσιο περιεχόμενο, ένα μείγμα πολλών επιρροών όπως η reggae και funk.
Ο Παύλος Σιδηρόπουλος συνέχισε σχηματίζοντας το συγκρότημα οι Απροσάρμοστοι και μαζί ηχογραφούν µία σειρά σημαντικών δίσκων και µέσω ζωντανών εμφανίσεων δημιουργούν την ελληνική ροκ σκηνή. Στις αρχές του 1981 σχηματίζεται µία νέα µπάντα οι Φατμε µε τον Νίκο Πορτοκάλογλου ο οποίος εξακολουθεί να είναι ένας επιτυχημένος τραγουδοποιός.
Την εποχή εκείνη εμφανίζεται και ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου ο οποίος ξεκινώντας από το πολιτικό τραγούδι έγινε ίσως ο κυριότερος καλλιτέχνης της ροκ μπαλάντας στην Ελλάδα, οι ροκ μπαλάντες του τραγουδιούνται ακόμη και από τις νεότερες γενιές όπως Ο Κουρσάρος, Σ΄ακολουθώ κ.α. Δύο τραγουδοποιοί οι οποίοι έφυγαν νωρίς ήταν ο Παύλος Σιδηρόπουλος και ο Νικόλας Άσιμος.
Κατά την διάρκεια της δεκαετίας το 1980 εμφανίστηκε ένα συγκρότημα που λέγεται The last drive, των οποίων οι επιδόσεις επηρέασαν τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Το 1985 ήταν η μεγάλη γέννηση του σύγχρονου ελληνικού ροκ όπως είναι γνωστό και σήμερα και αυτό χάρη σε συγκροτήματα από την Θεσσαλονίκη, όπως οι Τρύπες που εμφανίστηκαν το 1983 µε τραγούδια φορτισμένα και επηρεασμένα από την μετά-punk ατμόσφαιρα της εποχής και την έντονη τότε ζωή της Ελλάδας. Σιγά-σιγά τα τραγούδια τους άρχισαν να αποκτούν ιδιαίτερο ύφος και το 1987 ηχογραφούν τον πρώτο τους δίσκο “Πάρτυ στον 13ο” και ακολουθούν και άλλα.
Το 1987 δημιουργείται ένα νέο συγκρότημα’ Μωρά στη φωτιά µε ένα συνδυασμό new wave και punk. Επίσης στην δεκαετία του 1980 προέκυψαν και άλλα υποείδη της ροκ όπως heavy metal, indie rock, rock punk. Ελληνικές metal µπάντες που εμφανίστηκαν ήταν οι Spitfire, Rotting Crist και Varathon.
Τη δεκαετία του 90′ εμφανίστηκαν τα ”Ξύλινα Σπαθιά” µε τον Παύλο Παυλίδη, και κάνουν δυναμικό ξεκίνημα στην δισκογραφική σκηνή µε έναν δίσκο που κάνει φοβερή εντύπωση. Ήταν προσιτοί προς το κοινό τόσο για την ζωντάνια των στίχων όσο και για τους μουσικούς ρυθμούς τους. Με το τραγούδι Λιωμένο Παγωτό τα Ξύλινα Σπαθιά γίνονται γνωστά παντού. Άλλα συγκροτήματα που ακολούθησαν ήταν οι Μάσκες, τα Διάφανα Κρίνα, οι Ενδελέχεια, οι Πυξ Λαξ, οι Αδερφοί Κατσιμίχα, Υπόγεια Ρεύματα, Ρόδες κ.α.
Heavy metal συγκροτήματα συνέχιζαν να αναδύονται κατά την δεκαετία του 1990, οι Septic Flesh είναι ένα από τα σημαντικότερα. Επίσης τα συγκροτήματα Τρύπες όπως και τα Ξύλινα Σπαθιά διαλύθηκαν στις αρχές του 2000.
Η δεκαετία του 2000 είχε λιγότερο ενδιαφέρον στην ελληνική ροκ μουσική. Ο πρώην frontman από τις Τρύπες, Γιάννης Αγγέλακας κυκλοφόρησε αρκετά άλμπουμ µε το συγκρότημα του οι Επισκέπτες που συνδύαζαν το ελληνικό ροκ µε παραδοσιακά στοιχεία, jazz και reggae. Οι Firewind πήραν την πρώτη θέση στην Heavy metal δημιουργώντας τέσσερα άλμπουμ. Κατά την διάρκεια του 2000 προέκυψε µία μικρή σκηνή µε µπάντες που παίζουν metalcore, punk hardcore, screamo και deathcore. πηγή
Στη δεκαετία του 1970 το ελληνικό ροκ κορυφώθηκε. Η χούντα και η λογοκρισία δεν σταμάτησε την εξέλιξη της ελληνικής ροκ μουσικής. Επηρεασμένοι από το φεστιβάλ του Woodstock δημιουργούνται νέα συγκροτήματα µε νέο στυλ εμφάνισης. Τότε δημιουργούνται οι Socrates µε ίσως τον καλύτερο Έλληνα κιθαρίστα, τον Νίκο Σπαθά. Στην συνέχεια δημιουργούνται οι Πελομα Μποκιού µε τον Βλάσση Μπονάτσο, οι Νοστράδαμος, οι Poll, οι Σπυριδούλα και πολλοί άλλοι. Ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της εποχής ήταν ο Παύλος Σιδηρόπουλος, ο οποίος κατόρθωσε να συγχωνεύσει τη ροκ µε το ελληνικό στοιχείο, έτσι δημιούργησε το γκρουπ Σπυριδούλα και ηχογραφεί τον σημαντικότερο ίσως δίσκο της ελληνικής ροκ, με τίτλο “ΦΛΟΥ”.
Ένας ακόμη σημαντικός καλλιτέχνης της ελληνικής ροκ μουσικής που ένωσε την ροκ µε το ελληνικό στοιχείο ήταν ο Νικόλας Άσιμος και ο Διονύσης Σαββόπουλος. Η πορεία της ελληνικής μουσικής συνεχίστηκε µε Φατμέ, Τζίμη Πανούση, Γιάννη Γιοκαρίνη. Την εποχή εκείνη άρχισαν να δημιουργούνται και τα πρώτα punk συγκροτήματα.
Στις αρχές του 1980 υπάρχει μουσικός εμπλουτισμός, καθώς όλο και περισσότερες µπάντες ανθίζουν, παρά την εκτεταμένη λογοκρισία σχετικά µε τις μορφές της τέχνης που κατά τα επόμενα χρόνια σταδιακά σταματούσε. Ένα παράδειγμα αυτής της εποχής ήταν οι ”Μουσικές Ταξιαρχίες” µε τον Τζίμη Πανούση. Το περιεχόμενο της μπάντας είχε χιουμοριστική και ελαφρά σατιρική διάθεση. Το συγκρότημα έπαιζε μουσική µε πλούσιο περιεχόμενο, ένα μείγμα πολλών επιρροών όπως η reggae και funk.
Ο Παύλος Σιδηρόπουλος συνέχισε σχηματίζοντας το συγκρότημα οι Απροσάρμοστοι και μαζί ηχογραφούν µία σειρά σημαντικών δίσκων και µέσω ζωντανών εμφανίσεων δημιουργούν την ελληνική ροκ σκηνή. Στις αρχές του 1981 σχηματίζεται µία νέα µπάντα οι Φατμε µε τον Νίκο Πορτοκάλογλου ο οποίος εξακολουθεί να είναι ένας επιτυχημένος τραγουδοποιός.
Την εποχή εκείνη εμφανίζεται και ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου ο οποίος ξεκινώντας από το πολιτικό τραγούδι έγινε ίσως ο κυριότερος καλλιτέχνης της ροκ μπαλάντας στην Ελλάδα, οι ροκ μπαλάντες του τραγουδιούνται ακόμη και από τις νεότερες γενιές όπως Ο Κουρσάρος, Σ΄ακολουθώ κ.α. Δύο τραγουδοποιοί οι οποίοι έφυγαν νωρίς ήταν ο Παύλος Σιδηρόπουλος και ο Νικόλας Άσιμος.
Κατά την διάρκεια της δεκαετίας το 1980 εμφανίστηκε ένα συγκρότημα που λέγεται The last drive, των οποίων οι επιδόσεις επηρέασαν τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Το 1985 ήταν η μεγάλη γέννηση του σύγχρονου ελληνικού ροκ όπως είναι γνωστό και σήμερα και αυτό χάρη σε συγκροτήματα από την Θεσσαλονίκη, όπως οι Τρύπες που εμφανίστηκαν το 1983 µε τραγούδια φορτισμένα και επηρεασμένα από την μετά-punk ατμόσφαιρα της εποχής και την έντονη τότε ζωή της Ελλάδας. Σιγά-σιγά τα τραγούδια τους άρχισαν να αποκτούν ιδιαίτερο ύφος και το 1987 ηχογραφούν τον πρώτο τους δίσκο “Πάρτυ στον 13ο” και ακολουθούν και άλλα.
Το 1987 δημιουργείται ένα νέο συγκρότημα’ Μωρά στη φωτιά µε ένα συνδυασμό new wave και punk. Επίσης στην δεκαετία του 1980 προέκυψαν και άλλα υποείδη της ροκ όπως heavy metal, indie rock, rock punk. Ελληνικές metal µπάντες που εμφανίστηκαν ήταν οι Spitfire, Rotting Crist και Varathon.
Τη δεκαετία του 90′ εμφανίστηκαν τα ”Ξύλινα Σπαθιά” µε τον Παύλο Παυλίδη, και κάνουν δυναμικό ξεκίνημα στην δισκογραφική σκηνή µε έναν δίσκο που κάνει φοβερή εντύπωση. Ήταν προσιτοί προς το κοινό τόσο για την ζωντάνια των στίχων όσο και για τους μουσικούς ρυθμούς τους. Με το τραγούδι Λιωμένο Παγωτό τα Ξύλινα Σπαθιά γίνονται γνωστά παντού. Άλλα συγκροτήματα που ακολούθησαν ήταν οι Μάσκες, τα Διάφανα Κρίνα, οι Ενδελέχεια, οι Πυξ Λαξ, οι Αδερφοί Κατσιμίχα, Υπόγεια Ρεύματα, Ρόδες κ.α.
Heavy metal συγκροτήματα συνέχιζαν να αναδύονται κατά την δεκαετία του 1990, οι Septic Flesh είναι ένα από τα σημαντικότερα. Επίσης τα συγκροτήματα Τρύπες όπως και τα Ξύλινα Σπαθιά διαλύθηκαν στις αρχές του 2000.
Η δεκαετία του 2000 είχε λιγότερο ενδιαφέρον στην ελληνική ροκ μουσική. Ο πρώην frontman από τις Τρύπες, Γιάννης Αγγέλακας κυκλοφόρησε αρκετά άλμπουμ µε το συγκρότημα του οι Επισκέπτες που συνδύαζαν το ελληνικό ροκ µε παραδοσιακά στοιχεία, jazz και reggae. Οι Firewind πήραν την πρώτη θέση στην Heavy metal δημιουργώντας τέσσερα άλμπουμ. Κατά την διάρκεια του 2000 προέκυψε µία μικρή σκηνή µε µπάντες που παίζουν metalcore, punk hardcore, screamo και deathcore. πηγή
Και η Rock ποίηση είναι: «Τι σημαίνει να είσαι ροκ..»
Keep on Rocking...